Stop met investeren in nog meer recruiters!

Stop met investeren in nog meer recruiters!

januari 24, 2021

Stop met investeren in nog meer recruiters!

We zien in de praktijk dat bedrijven hun groeidoelstellingen niet halen. Met name in de markt waar wij zelf in acteren; ICT. Uiteraard weten we allemaal dat in deze branche er meer vraag dan aanbod is. Iedereen zit in dezelfde vijver te vissen en een gemiddelde IT specialist wordt maar liefst 14x per week benaderd. Dat vraagt van jou als organisatie creativiteit maar ook een duidelijke merkpositionering, want wie ben jij eigenlijk? Wat heb jij als organisatie te bieden? Welke mogelijkheden zijn er als het gaat om doorgroeien? Wat is het beeld wat IT professionals (als dit jouw doelgroep is) van jou hebben? En zo kunnen we nog 100 vragen stellen.

Investeren in nog meer recruiters gaat niet het probleem oplossen, en zeker niet bijdrage aan het realiseren van jouw groeidoelstelling. De beste investering die jij kan doen is die in jouw employer brand. In jouw merkbeleving. Als jij bekend bent bij jouw doelgroep en op de radar kan komen dan zijn ze sneller geneigd om op jouw berichten via linkedin te reageren. Sterker nog, ze weten jou te vinden op het moment dat ze wel op zoek zijn naar een baan. Want we weten allemaal dat deze doelgroep latent is. en niet actief op zoek maar toch willen we in contact met ze zijn. En er komt een moment dat ze toch een keer om zich heen zullen gaan kijken.

Even een voorbeeld als het gaat om de recruiter die je nu hebt, en hoe employer brand hem of haar juist kan helpen om succesvol te zijn.

Stel jouw recruiter benaderd 100 kandidaten per week en krijgt 5 reacties. De valkuil waar veel bedrijven intrappen is nog een recruiter aannemen. De nieuwe recruiter doet exact hetzelfde. Hij of zij benaderd ook 100 kandidaten en krijgt wellicht ook 5 reacties. Dat verdubbeld de pijplijn, toch? Zeker niet! Want als jij veel aandacht geeft aan jouw employer brand, en arbeidsmarktcommunicatie dan zal jouw recruiter bij het benaderen van 100 kandidaten misschien wel 15 reacties krijgen ipv 5. Doordat jouw doelgroep jou kent en een beleving en beeld bij jou heeft zijn ze sneller geneigd om terug te reageren en zal de engagement daardoor groter worden.

Wat zijn de voordelen van een sterk werkgeversmerk?

Externe voordelen van Employer Branding

  • Verkorte wervingstijd
  • Latent en actief werkzoekenden worden bereikt
  • Sollicitanten zullen van hogere kwaliteit zijn

Interne voordelen van Employer Branding

  • De betrokkenheid van werknemers wordt verhoogd
  • De motivatie van werknemers wordt verhoogd
  •  De wervingskosten  worden gereduceerd op lange termijn

Wij van groei-IT zitten bij klanten binnen waar ook soms recruiters zitten. Zodra wij binnenkomen hebben wij binnen een week of 2 een gevulde pijplijn. Klanten schrikken daar serieus van en vragen vaak naar ons geheim. Ons geheim is dat wij recruitment altijd combineren met arbeidsmarktcommunicatie. Dat gaat hand in hand. Het één kan niet zonder het ander.  Wij denken eerst na over jouw verhaal, maken een videovacature en denken na over welke campagne we kunnen koppelen aan die moeilijke vacature. Althans, als we op basis van werving en selectie werken. Binnen no time hebben wij positieve reacties van mensen die soms zelfs nooit van het bedrijf hebben gehoord. Onze communicatie is uniek, en onderscheidend. Wat we ook doen is klanten helpen bij het ontwikkelen van een employer brand, samen ontwikkelen we een employee value proposition met een daarbij horende propositie, strategie, communicatieplan , campagnes en een content kalander voor het eerste jaar. We coachen je ook gedurende 6 maanden zodat jij het niet alleen hoef te doen, maar op termijn wel alleen en zelfstandig kan. De basis is immers gezet. Ons heb je dan echt niet meer nodig. Dus wil jij groeien en succesvol zijn in een moeilijke arbeidsmarkt investeer dan in jouw brand in plaats van in meer poppetjes.

Deze blog is eerder gepubliceerd op groei-it.nl en is geschreven door Mounia Houari.

Leave A Comment

Avada Programmer

Hello! We are a group of skilled developers and programmers.

Hello! We are a group of skilled developers and programmers.

We have experience in working with different platforms, systems, and devices to create products that are compatible and accessible.