Vergaderen? Pure tijdverspilling!
Als ondernemer is het optimaal gebruik maken van jouw kostbare tijd essentieel. Niet alleen die van jou maar ook die van de managers en medewerkers om jou heen. Het is dus zonde om elkaar bezig te houden met tijdrovende, nutteloze vergaderingen.
Een valkuil voor een snelgroeiende organisatie is dat medewerkers steeds meer met elkaar gaan vergaderen. Omdat er meer mensen betrokken zijn en er een managementlaag bijkomt wordt al snel gedacht dat de agenda volgepland moet worden met bila’s, trila’s en andere vergaderingen.
In die vergaderingen worden vaak niet de juiste onderwerpen besproken, omdat de interne informatievoorziening niet op orde is. De tijd gaat op aan discussies over de data of eigenlijk het gebrek ervan. Of het nu de concrete cijfers of bepaalde documenten zijn, het ontbreken van data zorgt voor een discussie die je als ondernemer niet wilt voeren.
In elke vergadering komen jij en je managementteam er steeds weer achter dat de feiten niet op orde zijn, de basis. Elke vergadering wordt daarom afgesloten met een actiepunt, het verkrijgen van inzicht in de data. De volgende vergadering zit je vervolgens met diezelfde (dure) managers een aantal uur aan tafel om te kijken of de data klopt. Pure tijdverspilling! Eer dat je bent toegekomen aan het nemen van de beslissingen ben je een paar weken verder. Zonde van jouw kostbare tijd.
Bij groeiambities is investeren in informatiesystemen noodzakelijk. Je dient de randvoorwaarden zo te creëren dat je alle gegevens op ieder moment paraat hebt. Hierdoor kun je echt focussen op groei door waardecreatie. Omdat er geen discussie meer gevoerd hoeft te worden over de juistheid van de informatie en alle benodigde documenten direct toegankelijk zijn kun je in de vergadering de nadruk leggen op het verbeteren van de organisatie om de klanten beter te bedienen, de medewerkers te motiveren of de concurrentie een stap voor te zijn.
Een goede informatievoorziening bespaart dus tijd, ontzettend veel tijd. Tijd die jij als ondernemer kunt stoppen in hetgeen waar je ooit jouw onderneming voor bent begonnen, het oplossen van de problemen van jouw klanten. Echter, als je als ondernemer op den duur alleen nog maar bezig bent met de interne uitdagingen ebt langzaamaan de creativiteit weg uit je onderneming en is er helaas steeds minder aandacht voor waardecreatie voor jullie klanten. De klanten raken hierdoor steeds minder enthousiast en voor je het weet zegt één van je klanten zijn contract op. Gelukkig neem je snel actie om de andere klanten te behouden. O nee, je was druk met de administratieve afhandeling van de vertrekkende klant, dat kostte toch meer tijd dan je had gedacht.