Waarom tech-bedrijven sexier, persoonlijker en creatiever moeten communiceren.
Waarom tech-bedrijven sexier, persoonlijker en creatiever moeten communiceren.
Waarom tech-bedrijven sexier, persoonlijker en creatiever moeten communiceren.
De lat moet hoger. De tijd dat tech-bedrijven alleen nog kunnen communiceren over product features, technische functionaliteiten of expertise is voorbij. Allang voorbij. Op het moment dat jij aan het nadenken bent over je nieuwste propositie, ben je alweer ingehaald door de concurrent. En als het aanbod van de concurrent lijkt op die van jou, ben je niet aan het concurreren. Het antwoord? Denk verder dan de gebaande paden, zoek grenzen op, kleur buiten de lijntjes…Maak de boodschap sexier, persoonlijker en creatiever voor jouw doelgroep.
App ontwikkelaars, SaaS bedrijven, IT consultancy en IT infra bedrijven. Ze zijn allemaal geneigd om op dezelfde manier te denken:
- Inside-out: intern het probleem en de oplossing voor de klant bedenken, zonder eerst marktonderzoek te doen. Zonder te toetsen bij de klant of de propositie de juiste insteek biedt. De meeste proposities worden beredeneerd vanuit de technologie en niet vanuit de vraag in de markt. Je zou een outside-in/inside-out benadering moeten toepassen.
- Geen onderscheidende merkpositionering: Tech-bedrijven vinden zichzelf vaak ‘innovatief’. Er wordt gegooid met slogans als ‘Wij dragen bij aan jouw digitale transformatie’. Het is toch een hygiënefactor dat je innovatief bent? Daar ga je toch sowieso vanuit? Denk na over wat jou juist onderscheidend maakt. Ga van productdenken naar merkdenken.
- De content wordt geschreven door de developers of consultants waardoor je héle technische content krijgt. Handig als je doelgroep bestaat uit developers. Maar niet zo handig als je wilt communiceren met CIO’s, ondernemers of meer richting de business wilt communiceren. De meeste bedrijven doen nog niet aan storytelling.
- Ad-hoc marketing: Wat we nú doen moet nú iets opleveren. Vaak een verzameling van marketingactiviteiten (events, nieuwsbrief & online) die af en toe draaien. Een always-on mentaliteit gebaseerd op een merk- en marketingstrategie (waar groeien we naar toe?) wordt nog niet vaak gehanteerd.
Thought leadership: van productdenken naar merkdenken
Allereerst: jouw doelgroep wil niks van jou kopen. Het moment dat men moet investeren in een nieuw platform of cloud-oplossing gebeurt misschien eens in de 6 of 7 jaar. Moet je dan nagaan dat jij de hele tijd aan het praten bent over jouw technische product of dienst. Irritant toch? Ongeveer net zoals dat jij op een verjaardag de hele tijd over jezelf praat.
“Allereerst: jouw doelgroep wil niks van jou kopen. Het moment dat men moet investeren in een nieuw platform of cloud-oplossing gebeurt misschien eens in de 6 of 7 jaar.“
Dus: aan jou de schone taak om te communiceren over de trends in het vakgebied van jouw buyer persona. Of dat nou de HR manager, Marcom of de IT manager is. Geef aan dat je zijn/haar uitdagingen begrijpt. En haak daar continue op in met nieuwtjes, trends en ontwikkelingen. Naarmate je doelgroep steeds meer met je gaat engagen, kun je de content specifieker maken en een keer een gratis demo aanbieden.
Jouw verhalen en content moeten in lijn zijn met de merkwaardes waar je voor staat. Meer over merkstrategie vind je in mijn vorige blog. Zo ga je dus van productdenken naar merkdenken. Hiermee bouw je een community en kun je je doelgroep boeien en aan je binden.
Wees een échte gamechanger
De nieuwste trends dienen zich aan. Het dendert maar door. Héél wat jaren geleden ‘de cloud’. Een paar jaren geleden bots, machine learning, AI en virtual assistents zoals Siri en Cortana. Nu hebben we het over Blockchain, Low-code en Devops. Keer op keer trends waar tech-bedrijven als eerste op willen inspelen. Maar hoe maak je de technologie relevant voor je klant? Zit de klant wel te wachten op iets met blockchain waar weinig bewezen cases in zijn geweest? Tech-bedrijven willen gamechangers zijn, maar vaak zijn ze dat helemaal niet. Omdat ze vanuit de technologie redeneren en niet vanuit de vraag in de markt.